Zorba The Greek

1964 yapımı “Alexis Zorbas” büyük ilgi görmüş klasik bir film olma özelliğini hala koruyor. Yazarının en fazla ilgi gören romanı olması açısından da değerlendirilmesi gereken bir film. Sinema tarihine imzasını atmış eksiksiz bir şölen bence. Özgün bir hikaye. İki zıt kutuptaki insanın hayata nasıl sarılabileceğine dikkat çekiyor. Güçlü ve bir o kadar da derin bir film.

Bir insanın hayatı sevmesi ve ölümden korkmaması bu filmin ana fikrini oluşturuyor. Zorba, ticaretle uğraşan, dünyanın her yerinde çalışarak hayatını kazanan biri. Ateşli ve bir o kadar da hayata sımsıkı bağlı bir bilge. Yaşamayı o kadar seviyor ki ölümden de zerre kadar korkmuyor. Bir gün Yunan limanlarının birinde Yunan asıllı bir İngiliz yazarla (Basil ile) tanışır ve bu tanışma her ikisinin de hayatını derinden sarsar. Zorba, bu genç adama hayatı öğretecektir ve bu kesinlikle kanlı ve acı dolu olacaktır.

Her ikisi de çok iyi dost olur, zamanla birbirlerine bağlanırlar. Ticari olarak başarı elde edemeseler de her ikisi de birbirinden çok şey öğrenmiştir. Hayatı… Aşkı ve kadınları… Bu arada Zorba ve patronu (Alan Bates) arasında sürekli gidip gelen replikler harika bir hayat bilgeliğinin de işaretini vermektedir. Film, hayatı nasıl tanımladıklarını birbirlerine hissetirmeden aktaran bu iki adam üzerine inşa edilmiş. Biri azimli diğeri henüz acı görmemiş olan iki adam… Bir hayat bilgeliği öyküsü.

Zorba “The Greek”, yazarının (Kazancakis) nihilist olması itibariyle de dikkate değer bir yapım. Anthony Quinn fazlasıyla rolünün hakkını vermiş ve kesinlikle izlenesi bir performans yaratmış diyebilirim. Heyecanlı ve yaşlı bir adamın ne kadar hayata bağlı olabileceğini tavrıyla ve jestleriyle izleyiciye çok iyi aktarıyor.

İyi seyirler

Can Murat Demir

Editör (CMD)
Editör (CMD)http://www.felsefehayat.net
Yazılarını Mavi Melek Edebiyat Topluluğu, Düşünbil gibi dergilerde yayınlama fırsatı buldu. FOL Kitap öncülüğünde bazı kitapların hazırlanmasında görev aldı. Bu kitaplardan bazıları "Sorunsallıkta Yaşamak", Jan Patočka, Plotinos, "Tanrı, Ruh ve Mit", Henri Bergson. 2009 yılından bu yana felsefehayat.net'in (kurucu) editörlüğünü sürdürmektedir.

POPÜLER BAŞLIKLAR

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

DİĞER YAZILAR

REKLAM

Dahası - Ötekiler - BAŞKASI

Yalnızlığın Alevi

"Öyle bir sevgi hissedersin ki, dünyanın güneşi sevdiği gibi peşini bırakmaz. Bu sevgi öylesine şaşırtıcı gelir ki bazen; korkarsın. Sen korkma sakın çocuk. Seni...

Şair, Şakir, Şiir

Lafta ve rafta Şair, masasında yetmez derin bakışlar ve sancılı yazı nöbetleri dizeleri doğmaz bir türlü şairin Şakir, Ehven Kıraathanesi’nde yudumlar hayatı sıcak sıcak kafasında hazan, birkaç demet sarı bir yudum hayat yine bu sefer daha...

Tarantino ve Şiddet

Quentin Tarantino’nun Filmlerinde Şiddetin Tezahürü Quentin Tarantino’nun filmlerinde şiddetin tezahürüyle ilgili senelerdir alıp yürüyen tartışma, genellikle şiddetin bir amaç mı araç mı olduğu çıkmazının üzerinden...

Geldin mi, Ey Ruh?

Hiç ruh çağırdınız mı? Eğer cevabınız olumsuzsa, çok yazık. Günümüzde, herkes işini gücünü bırakıp, masa başında ruhlarla sohbet ediyor artık. "Hadi canım, olur mu?"...

İnsan ve Tanrı Üzerine

Tanrı, evrende yer alan korkuların en estetik ve simgeleşmiş halidir. Ölüm ve kendine yetememezlik de onun yoldaşıdır. İnsan ölümden korkar ve bu korkuyu daha...

Kürek Mahkumları ve Yosunlu Tümceler Müzesi

"SÖZ" SÖYLENMEYİ BEKLİYORDU... Bu bekleyiş bir dilsizin son umuduydu. Kitaplar da para etmiyor bu yokluğa. Söze ne hacet? -Ne hazindir efendim, ne acıdır: en yüce...

Estetik Acı Üstüne

Estetik acı ne demektir? Herkes ona katlanabilir mi? Ya da herkes ona sahip olabilir mi? Bu yazının konusu zikredilen bu sorulara verilen cevaplardan ibarettir. 1....

Aşkım, Katilim

Boğazıma bıçağı dayadığında artık kabulleniş safhasındaydım. Beynim içerilerde bir yerde deli gibi haykırırken ben ve ruhum son derece sakindik. Mevsimlerden kıştı, hava çok soğuktu....

Saçlar

Bataille: “Azize, zevk düşkününden ürküntü ile kaçar; kendi ile onun itiraf edilemez tutkularının aynı olduğunu bilmez.” Gözler büyüleyicidir, ağız baştan çıkarır, göğüs ve kalçalar heyecanlandırır,...