Felsefe Ders Notları: Doğru Bilginin İmkansızlığı

A-SOFİSTLER

  • Doğru bilginin olamayacağını savunurlar.
  • İnsan felsefesi yaparlar.
  • Tabulara karşı çıkarlar.
    Bilgi duyu organları ile alınır.
  • Dolayısıyla kişiden kişiye değişir. (RELETİVİZM-GÖRECELİLİK)
  • Protagoras: İnsan her şeyin ölçüsüdür.
  • Gorgias: Hiç bir şey yoktur.
  • Olsa bile bilinemezdi.
  • Bilinseydi bile başkalarına aktarılamazdı.

Sofistlere göre bilgi duyu organları ile alınır. Duyu organları ile alınan bilginin herkes için aynı olması mutlak olamaz çünkü aynı sınıfta bir öğrenci üşürken diğeri sınıfa sıcak diyebilir bu yüzden duyularla alınan bilgi kişiden kişiye değişir. (Relativizm) Bu durumda herkes için geçerli doğru bilgi olması imkânsızdır. Doru bilgi olmadığına göre önemli olan Yararlı bilgiyi vermektir. Beş duyu organı ile alınan bilgi ancak tek duyu organı ile aktarılabiliyor.

Sorular: Kanaryayı nasıl anlatırız? Sofistler niçin yararlı bilgiyi vermeye çalışır? Sözcükler herkes için aynı şeyi mi ifade eder?

Sofistlerde dağınık olan şüphecilik “Septisizm”le bir sisteme kavuşur.

B-SEPTİSİZM (ŞÜPHECİLİK)

Şüpheyi sistem olarak ortaya koyan ilk filozof Pyrrhondur. Amaç şüphe etmektir. Felsefi gerçeklerden ve ilkelerden şüphe vardır. İnkâr yoktur, çünkü inkar yargı vermek olur.
Eski Şüphecilik Savunucuları: Yrrhon, Timon… Her yargının bir çelişiği vardır dolayısı ile yargı verilemez şüphe edilir.
Akademi Şüpheciliği: Savunucuları:Arkesilaos,Karneades. Gerçek değil gerçeğe benzer şeyler vardır. Platon’un Akademiasının öğretmenleridir.
17-18yy Şüpheciliği: Descartes, Hume. Şüphe bir yöntemdir. Amaç değil araçtır.

Septisizm ile sofist şüpheciliği farkı nedir?

Editör (CMD)
Editör (CMD)http://www.felsefehayat.net
Yazılarını Mavi Melek Edebiyat Topluluğu, Düşünbil gibi dergilerde yayınlama fırsatı buldu. FOL Kitap öncülüğünde bazı kitapların hazırlanmasında görev aldı. Bu kitaplardan bazıları "Sorunsallıkta Yaşamak", Jan Patočka, Plotinos, "Tanrı, Ruh ve Mit", Henri Bergson. 2009 yılından bu yana felsefehayat.net'in (kurucu) editörlüğünü sürdürmektedir.

POPÜLER BAŞLIKLAR

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

DİĞER YAZILAR

REKLAM

Dahası - Ötekiler - BAŞKASI

Beyti Dost Celse: 7

Seviniz..! Sevgi nimettir. Menzile giden yol sevgiden geçer. Başkaları tarafından sevilmek istiyorsanız, başkalarını seviniz…! Yoksulluğa düşmekten korkmayınız. Sevmemekten, Sevilmemekten korkunuz. Çünkü huzur, sevginin kardeşidir. -...

Sinemada Postmodern Karakterler

Hepimiz kimi zaman garip hissetmişizdir. Tehlikeli, saldırgan, karamsar, kindar... Bizi korkutan bunlar değil, asıl korkumuz bu duyguların ruhumuzu ele geçirmesi aslında. İşte bu düşüncelerin...

Hegel, Marx ve Almanya’da Din ve Tanrı Tartışmaları

Karl Marx’ın 1844 yılında yayınlanan “Hegel’in Hukuk Felsefesinin Eleştirisine Dair” başlıklı giriş yazısında yaptığı “Din halkın afyonudur” belirlemesinin düşünüldüğünden çok daha derin bir anlamı...

Doğan Dolunaya

Beni birazdan terk mi edeceksin? Anımda çok yakındın ya! Bulutlar örtecek seni lakin, Ve işte yoksun artık güya. Yalnız hissedersin, kederliliğimi, Kenarın yıldız gibi parlıyor aha! Kanıtlıyorsun bana sevildiğimi, Olsa da...

Groundhog Day

Her güne dejavuyla başlamak nasıl olurdu sizce? Groundhog Day ile bu deneyime hazır olun. Öyle bir hayat düşünün ki sürekli aynı günle başlıyor ve...

Davet

Hazır değilsin, tutkuya Onu basite indirgeyen Bir ortamın şaşkınısın. Arzu ile Kamber Tahir ile Zühre...Bile... Bunlar olağan kalır Korkarsın. Bu, evrendeki en büyük patlamanın Gücüne eşit değilse/ Ne? (belki ben de korkarım) Böyle bir...

Derrida: “Görmek” ve “Dokunmak” Hakkında

...Düşüneyim bir. Daha evvel görmek ve dokunmakla ilgili söylediğimiz şeye geri dönersek. Görmek ve konuşmak ve görmek ve dokunmak... Görür görmez derin bir meditasyona...

Black Metalin Ölümü: Abrahadabra

Dimmu Borgir' ı yaklaşık 10 yıldır dinlerim. Benim zamanımda piyasada bir Dimmu vardı bir de Cradle Of Filth... Bazılarına göre Dimmu, black metal piyasasında...

Talihsiz Ağaçkakanın Devrimcilik Tarihi: 25 Ekim 1917

salim uzun bir aradan sonra sahnelere döndü ve tahrip edici olayı takiben bir ağaçkakan azmiyle sözlerini gelişigüzel sarf etmek ve karşısında umarsızca dikilen mahalle...