Her Bir şey ve Her şey, var olanların tümünün içeriği olan iki noktanın sıfatlarıdır.
Her Bir şey’den açıklamaya başlarsanız, başladığınız herhangi bir şey Başlangıç olmuş olur. Varacağınız Son ise Her Şey olur. Bu, tüme varım yapmak olur. Fakat her şey’den açıklamaya başlarsanız, her şey Başlangıç olur ve varacağınız Son her bir şey’den herhangi birisi olur. Bu da tümden gelim yapmak olur.
Her kişi, kendi yeterliliği ve yatkınlığına göre bu iki yöntemden birisini seçer. Ben her bir şey’den başlayarak, her şey’e ulaşmayı deniyeceğim.
Her ne varsa, her bir şey’dir. Her bir şey’in öncelikle kendisini veya hareketini öncelikle duyu organlarımızdan en az birisiyle algılanması gereklidir. Algılanan herhangi bir şey gerçektir. Gerçeğin algılanmasını sağlayan verilerinin sebepleri vardır. Bu sebepleri tek tek belirleyip ortaya çıkartıp ve birbirine eklediğimizde, gerçeği oluşturan unsura varırız. Unsur; birçok şeyin kendisinden türediği ilk Neden’dir. Var olan veya algılanan bir şey, iki cümle önce belirttiğim, sebep sonuç zincirine bağlıdır ve bu zorunluluktan oluşur. Bu sebep sonuç zincirini takip ettiğimizde, başka diğer şeylerden bağımsızmış veya herhangi bir şeymiş gibi görünen her bir şeyin unsurları daha güçlü bir unsurda birleşmektedir. Sonra bu unsurlar, daha güçlü bir unsurda birleşmektedir. Bu nedensellik zincirinden varacağımız nokta, Bilinemez Olan unsurdur. Bilinemez Olan, var olan her bir şeyin unsurudur. Bilinemez Olan’a vardığımızda, geride her hangi bir şey kalmamış olduğu için, var olan yalnızca Her Şey’dir. Her şey; her bir şeyin bir araya gelmesiyle oluşmuş bütünlüktür. Böyle olduğunu ise var olan her bir şeyin nedensellik zincirinde gördüğümüzden biliyoruz. Böylece ortaya çıkıyor ki Her Bir Şey birbirine bağlıdır ve bunların toplamı Her Şey’i oluşturmaktadır.
Okuduğunuz için teşekkür ederim…
Murat Dal