Benlik Kavramı

Benlik veya ‘ben’ kavramı üzerinde hem psikologlar hem de filozoflar değişik fikirler yürütmüşlerdir. Sigmund Freud (1856 – 1939) psikolojisinde ben kavramının karşılığı ego sözüdür. Egosu güçlü olan bir kişi kendine aşırı önem verir ve yaşadığı her olayda kendini merkeze koyup önemser. Genelde “Kimsin?” sorusuna dış dünya değerleriyle yanıt verilir ve kimlik tanımı yapılırken evliyim, bekârım, tahsilim şudur, sahip olduğum mevki şudur, şeklinde açıklamalarda bulunulur. Yani, ‘ben’ derken, ‘bana ait’ demek istenir. Kişi benlikten söz ederken kendi özünden söz etmez; çünkü öz dış dünya kavramlarıyla tanımlanamaz. Öz, bütünsel tözün uzantısıdır; insanın kendiliğidir. Töz ise bir enerji alanı bir cevher veya bütünsel ruh olarak tanımlanabilir. Bu bakımdan ‘Ben’ veya ‘Benlik’ kavramına çeşitli yorumlar yapılmış, değişik anlamlar yüklenmiştir.

Batı felsefesinde benlik iki yönüyle incelenmiştir. 1. Özne olarak benlik ve 2. Nesne olarak benlik. Özne olarak benlik aktiftir ve dış dünyada etkindir. Nesne olarak benlik ise pasiftir ve dış dünyadan etkilenir. Ama her iki yaklaşımda da fiziksel bir dış dünyanın var olduğu kabul edilerek “ben ve ben olmayan” ayırımı yapılır. Oysaki dış dünya bilincimizden bağımsız değildir.

Benlik bilgisine düşünce ile ulaşılabileceğini savunan düşünür René Descartes’tır. Bu yüzden “Düşünüyorum, öyleyse varım” demiştir. Ona göre içebakış ile ulaşılan ben bilgisi yanlış olamaz, zira ben bilgisinde özne ile nesne ayırımı yoktur. René Descartes (1596 – 1650) ve onun gibi düşünen batılı filozoflara göre ben ölümsüzdür ve değişmez. Yani benlikte değişim, dönüşüm olmaz; “ben” hep kendisiyle aynı kalır. Zira ruh ebedi ve ezelidir.

Öte yandan David Hume (1711 – 1776) için benlik hep kendisiyle aynı olan ve değişmeden kalan bir şey değildir. Hume için benlik bir algı demetidir ve algılarımızda değişiklik olduğu sürece benlikte de değişimler olur. Immanuel Kant (1724 – 1804) için ise, algılardan ve dış dünya bilgisinden oluşan “fenomenal” benliğimiz olduğu gibi, bir de hiç bilgi sahibi olmadığımız içsel bir benliğimiz de vardır. Bu öz benliğimize “numenal” benlik adını vermiştir. Sezgisel bilgi dış dünyanın tecrübi (ampirik) bilgisinden farklı olup, doğuştan içkin bir bilgidir. Kant’a göre uzam ve zaman sezgiseldir ve içkindir.

Şair ve bilge kişi Yunus Emre (1238 – 1320) benlik kavramını şu sözlerle ret ediyor:

Beni bende demen, ben de değilim,
Bir ben vardır bende, benden içeru.

Bu sözlerle Yunus, Tanrı ile birlik ve beraberlik içinde olduğunu belirtmek istiyor. Günümüzde ise içimizde var olan ikinci benliğe şuuraltı veya bilinçaltı diyoruz. Zira bilinçaltına atılan bilgileri ve duyguları kontrol edemiyoruz. Gündelik yaşamımızda karşılaştığımız nahoş olaylara verdiğimiz tepkilerin çoğu bilinçaltından kaynaklanıyor. Benliğimizin önemli bir bölümü olan egomuz bizi hem koruyor hem de yönetiyor. Yaşantımızı etkileyen ve yönlendiren ikinci benliğimizin nesnesi ve oyuncağı olmak istemiyorsak, her karşılaştığımız olayı bir sınav gibi görüp kendimize şu soruyu sormalıyız: “Bu sınavı geçtim mi, yoksa çaktım mı?” Eğer sınavı geçememişsek, aynı sorunlar tekrar karşımıza çıkacak ve tekrar benzer bir sınavla karşılaşacağız. İnsanlık boyutunda ilerlemek istiyorsak, yaşadığımız nahoş ve sinir bozucu her olayda payımızın ne kadar olduğunu düşünüp kendimize sormamızda yarar vardır. Kendini her olayda haklı gören kişi suçu hep karşı tarafa atar ve kapalı bir dairenin içinde döner durur. Önemli olan, gelişmemizi engelleyen bu kapalı fasit daireyi kırabilmek ve daha ileri bir benlik boyutlarına ulaşabilmektir.

Doç. Dr. Haluk Berkmen

Doç. Dr. Haluk Berkmen
Doç. Dr. Haluk Berkmenhttp://www.felsefehayat.net
1942'de İstanbul'da doğmuştur. 1966'da İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi, Fizik-Matematik Bölümünden mezun olmuş, 1970'de İsveç, Lund Üniversitesi, Teorik Fizik Kürsüsü-Nükleer ve Atom Enerjisi alanında doktora almıştır. 1970 - 1980 arası ODTÜ Fizik bölümünde öğretim üyeliği yapan Berkmen, 1979'da Yüksek Enerji Fiziği dalında doçent olmuştur. 1980 ile 2002 yılları arasında Viyanadaki Uluslararası Atom Enerjisi Ajansında çeşitli görevler yaptı ve 30 Eylül 2002'de Birleşmiş Milletler UAEA'dan emekli olup İstanbul'a dönmüştür. Yerli ve yabancı birçok dergide çeşitli konularda onlarca makale yayınlamıştır. Üniversite seviyesinde yayınlanmış Fizik ders kitabı bulunmaktadır. Yıllardır İlkin Türkçe, felsefe, sufizm, ezoterizm ve spiritüalizm konularında araştırmalar sürdürmekte olup değişik konularda konferanslar vermekte ve makaleler yayınlamaktadır.

POPÜLER BAŞLIKLAR

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

DİĞER YAZILAR

REKLAM

Dahası - Ötekiler - BAŞKASI

Hakikat Arayışı Üzerine

Farkında olalım ya da olmayalım insanoğlu bir “amaç veya “amaçlar” uğruna yaşar ve ölür. Yaşam süresince edinilen amaçlar öyle bir etrafımızı sarmıştır ki, “kariyerimde...

Tam da Bugün…

tam da bugün, dünün yarınıyken selamlaştık gün ile. gözlerimizi kapatıp tüm dinginliğimizle beklediğimiz o rüzgar bin yıllardır ziyaretçisidir mevsimlerin, iklimlerin, türlü beşeriyetin. belki de dokunuşları bu yüzden anlamlıdır,...

Kültür ve Anarşi

Büyük İngiliz şair ve eleştirmeni, Rugby’de okul müdürlüğü yapan Thomas Arnold’ın oğlu Matthew Arnold (1822-88) için bir giriş yapmaya gerek yok. Kültür ve Anarşi’nin...

Klavyenin Tuşları

klavyelerin tuşları tanıştırıyor artık insanlarımızı. hangilerinin seslerini duyabiliyoruz ? sosyal ağ, gecenin karanlığında kaybolmuş bir fahişe hiç bir aktiviteyle ilgilenmiyoruz internet sayesinde. oturup saatlerce goygoy yapmak yeterli. profillerini sanatsal...

Sevgilime Bir Kefen

Alçak sesle uçuyor üzerimden saçları kına yakılmış bir kadının mihrâbı bu gövermiş güz günleri çıldırtır çileden ve kitaplardan çıkartır insanı urlar, karınca cesetleri titreyişlerle örtülür üstüm merak bir...

Gerçeklere Uyanan Bir Medeniyetin Öyküsü

Anadolu coğrafyasında yetişen her aydın neşriyata giriştiğinde kendi coğrafyasını aşağılayarak işe başlar. Bu bir kaidedir. Bu topraklarda aydın olabilmek için kendi kültürünü hakir görmelisin....

Durak

Sabah vakti, insanlar işlerine gidebilmek için otobüs duraklarında bekliyorlardı. Kimi kot pantolon üstüne renkli bir tişört, kimi siyah çizgili etek üstüne beyaz bir bluz,...

Dilin Tuzağı

"Stirner’in söylediği bir sözcük, bir düşünce ve bir kavramdır; söylemek istediği ise, ne bir sözcük, ne bir düşünce ne de bir kavramdır. Stirner’in söylediği...

Sona Atamadım Adımlarımı

Acılarımı hissettiğim gündü kendimi bu dünyaya ait hissetmeyişim, kendi aklımı bir delinin defterine yazmıştım. Sözcüklere sığındım, sözcükler aşağılıktı. Yaptıklarım son olacaktı, oysa ne çok...

Bakın! Ben Bile Ağlıyorum Albayım!

Bakın! Ben bile ağlıyorum albayım. İmkânsızlık duvarının önünde ağlıyorum. Bu duvar beni çıldırtıyor albayım. Başımı, bu duvara vurup parçalamak istiyorum. Başım ağrıyor albayım; biraz...

Şarap Niçin Yıllandıkça Güzelleşir?

Şarap yapımında kullanılan üzümlerin renkleri iki ana gurupta toplanır. San ile yeşil arasında rengi olanlara 'beyaz üzüm', kırmızı ile mavimsi siyah renk arasında olanlara...

Beceriksiz

Bir seni seviyorum iki seni seviyorum Üç seni seviyorum Seni çokça seviyorum Bunu söyleyebilmek için varımı gücümü sarfediyorum Arzu edilen bir incelikle Dünyada bilemedim ben o en küçük şeyi Arzu uyandırmayı Uyandırmayı...

Nereden Çıktı Bu Mitoloji

Mitoloji ve mitolojik öğeler insanlar için geçmişten günümüze hep merak konusu olmuştur. Sinema filmlerinde, kitaplarda, müzelerde, antik figürasyonların bulunduğu çeşitli alanlarda daimî olarak karşımıza...

Derrida ve Filozofların Hayat Öyküleri

Size şu anekdottaki soruyu sormak istiyorum. Biyografi konferansınızda Heidegger'dan alıntı yaparak Aristoteles'in hayatının şöyle özetlenebileceğini aktardınız: "Aristoteles doğdu, düşündü ve öldü." Sonra Marguerite (Eşi)...

Hakikat Hakkında

Herkesin mizacı ve varoluş amacı farklıdır. Bunlara uygun olan ilgi çeker, hoşa gider. Fakat genç yaşlarda bunların fark edilmesi oldukça zordur. Bilgiyi alıp, kendi...