Gerçeklik Hakkında

Gerçeklik, ne türevi ne de bağımlı olmayan ancak hayal gücümüzün veya bilincimizin dışında mutlaka var olan bir şey olarak tanımlanır. Ama bilincimizin dışında var olan bir şey var mı. Gerçekle duyularımızla temas kuruyoruz. Bütün insanların beş duyusu vardır. Gözümüzle görür, kulağımızla duyar, burnumuzla koklar, tenimizle dokunup, dilimizle tatarız. Dış olaylar beynimize bu organlar aracılığıyla ulaşır. Peki ama dış olaylar nedir? Bunlar enerji dalgaları. Bu enerji dalgaları duyu organlarımızdaki etki ve bu etkiler beynimize elektro-kimyasal dürtüler olarak gönderilir. Beynimiz bu gelen dürtüleri hafızasında zaten var olanlarla karşılaştırır ve gerekli tepkiyi üretir. Beyin gelen bilgiyi görmezden gelmeye ya da tepki vermeye karar verebilir.

Bu, “gerçeklik” dediğimiz şeyin kısmen objektif, kısmen de subjektif olduğu anlamına geliyor. Her insan bir dış ajana farklı anlam verebilir ve aynı olaya farklı tepki verebilir. Yani tek ve birleşik bir gerçeklik olmadığı sonucuna varabiliriz. Dış gerçeklik, iç hafıza içeriğinden etkilenir. Hafıza içeriğimiz kişisel deneyimler ve sosyal koşullanmalar ile oluşur. Her toplumun veya milletin farklı bir dili ve inançları vardır. Dinler, alışkanlıklar ve kültürel davranışlar sosyal gerçekliğimizin bir parçası haline getirir. İdeolojiler sosyal gerçekliğimizi güçlü bir şekilde etkiliyor. İdeolojiler bir toplumu organize ettiğini ve yönettiğini iddia eden teorilerdir. Ama tüm ideolojiler iyi tanımlanmış sosyal değerlere sahip doktrinlerdir. Belirli bir ideolojinin doktrine edilmiş bir insan, var olan ideolojinin değerlerine sonsuz bir şekilde bağlı kalır. Bu, kişinin ideolojinin önyargılarının gerçek olarak tanımlanan şeylerin ayrılmaz bir parçası olduğunu kabul etmesi anlamına gelir.

Gerçekliğin üçüncü seviyesi bilimsel gerçekliktir. Özellikle pozitif bilimler, gerçek olarak kabul ettiğimiz şeylerin sınırlarımızı sürekli genişletir. Yeni enstrümanlar bize çok küçük ve çok büyük olan şeyleri gösteriyor. Böylece gerçeklik sürekli genişleme ve dönüşüm içindedir. İşte bu yüzden bilim sahtecilik edilebilir. Bilimlerin yanlış olduğu gösterilebilir. Bu, bilimin nasıl geliştiğinin yöntemidir ve her zaman olmuştur. Bilimsel gerçeklik sürekli ve istikrarlı değildir ancak sürprizler ve beklenmedik keşiflerle doludur. Bilimsel gerçeklik ne kişisel ne de sosyaldir. Evrenseldir ve matematiğin dilini kullanır. Tüm insan dilleri yereldir, ama matematik evrensel bir dildir. İşte bu yüzden evrensel gerçekler evrensel bir dil yani matematik yardımıyla iletişim kurulur. Herhangi bir bilimsel iddia ön model olarak başlar.

Bir model, gerçek olanın ilk teklifi olarak kabul edilebilir. Modelin geçerli bir teori olarak kabul edilmesi için deney veya gözlemle desteklenmesi gerekir. Temel parçacıkların standart modeli hala tam teşekküllü bir teori değildir çünkü “graviton” henüz deneysel olarak gözlemlenmedi. Model, tüm güçlerin vericisi olan 4 parçacık olduğunu kabul ediyor. Bunlar: foton, gluon, +-W ve nötr Z bozonu. Model, ancak yerçekimsel kuvveti ortaya çıkaran graviton deneysel olarak keşfedilip var olduğu kanıtlandığında geçerli bir teori olarak kabul edilecektir. Temel parçacıkların kütlesinden sorumlu olduğu kabul edilen Higgs Bozonu da vardır. Ancak bu alandaki araştırmalar henüz sonlandırılmadı. CERN’deki Büyük Hadron Çarpıştırıcısı, yeni büyük parçacıkların araştırılması için yükseltiliyor. Bu da demek oluyor ki hala ‘gerçeklik’ dediğimiz sınırımıza ulaşamadık.

Doç. Dr. Haluk Berkmen

Doç. Dr. Haluk Berkmen
Doç. Dr. Haluk Berkmenhttp://www.felsefehayat.net
1942'de İstanbul'da doğmuştur. 1966'da İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi, Fizik-Matematik Bölümünden mezun olmuş, 1970'de İsveç, Lund Üniversitesi, Teorik Fizik Kürsüsü-Nükleer ve Atom Enerjisi alanında doktora almıştır. 1970 - 1980 arası ODTÜ Fizik bölümünde öğretim üyeliği yapan Berkmen, 1979'da Yüksek Enerji Fiziği dalında doçent olmuştur. 1980 ile 2002 yılları arasında Viyanadaki Uluslararası Atom Enerjisi Ajansında çeşitli görevler yaptı ve 30 Eylül 2002'de Birleşmiş Milletler UAEA'dan emekli olup İstanbul'a dönmüştür. Yerli ve yabancı birçok dergide çeşitli konularda onlarca makale yayınlamıştır. Üniversite seviyesinde yayınlanmış Fizik ders kitabı bulunmaktadır. Yıllardır İlkin Türkçe, felsefe, sufizm, ezoterizm ve spiritüalizm konularında araştırmalar sürdürmekte olup değişik konularda konferanslar vermekte ve makaleler yayınlamaktadır.

1 Yorum

  1. Dolu. Biri girdi. Boş. Biri vardı ama çıktı. Girilen ve çıkılan şey nesnel giren ve çıkan şey öznel. Nesnel olanın öznelliği olduğu gibi öznel olanında nesnelliği olabilir. Gerçek olan duyu organlarımızla algılanandır. Herkesin algısı farklı olduğuna göre gerçek görecelidir. Ama gerçeğin gerçek olması gerçektir. Ger/çek, gerilenin ve çekilenin gerilip ve çekilmesi gerçektir. Göreceliğe sebep olan bilimsel gerçekliktir. Sizin yazınız benim okumama ve yazmama sebep oldu. Sebep olan gerçekliktir. Aynı şekilde var olana yok olana sebep olan tanrı gerçekliği gibi. Var ama yok. Akıl gibi. Tek gerçeklik akıldır. Ve akılda gerçekleşecek şeye göre farklılaşacağı için farklıdır. Sizin dediğiniz gibi parçacık konumuna indirirsek her şeyin enerjiye dönüşeceği için gerçeklik enerjiye sebep olan en/erjidir.

    Varlığa ve yokluğa sebep olmayan gerçek değildir. Var ve yok olmayan. Kesin gerçeklik ve bilgisi kesin olmadığı için gerçeklik bilimseldir. Bilinebilir olan gerçektir. Bir şeyi bildik mi biline bilirlik olduğu yani yokluğunu bilmiş oluruz ve varlığını dönüştürebiliriz. Kimyasını bilirsek fiziğini dönüştürebiliriz. Madde bilinebilirdir ve bir maddeyi bildik mi o maddenin bilinirliğini sürekli değiştirerek değiştiğine sebep oluruz. farklı gerçekliğine sebep oluruz ve var olanda sürekli değişen, hareket edendir. Hareketin kaynağı farklığı ve farklılıkta sürekli var olmasıdır. Cisimler bir ilke ve sebep olduğu eşyalığı bir niteliğidir. Madde maddeleyerek yürürken (hareket ederken) benim hareketim oturup kakmam ve direk yürümemdir. Canlı olarak ben evrenin oluşumundan dünyanın kuruluşunun son halinde hareketli oluşumdandır. Yani evrenin tüm potansiyel enerjisiyle (aklımla) canlıyımdır. Canlı olan hareketini kontrol eder. Ve hareketli olan her şeyde hareketini kontrol eder. Kayadan bir parça taş düştüyse kayanın eteklerinde yuvarlanışı son bulacaktır.

    Siz güzel bir yazı yazdıysanız bende okuduysam ya konuşacağımdır ya da yazacağımdır. Yazma ve okuma edimi sonsuza kadar eylemsel olarak akacaktır. Gerçeklik güzel yazınızla güzel okuyup yazmaktır. Teşekkürler.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

DİĞER YAZILAR

Dahası - Ötekiler - BAŞKASI

Kırık Camlı Oda 

Karanlığın bütün şehri kucakladığı, dolunayın etrafı somurtkan bir yüzle izlediği, aralarında savaşa tutuşmuş yıldızların birbirine sırt çevirdiği, katil rüzgârın dışarıda aman vermeyen bir takiple...

Sürrealizm Elli Yaşında

Fransız sürrealizminin 1969’daki tarihsel kopuşunu kabul eden sürrealistlerin sürrealist etkinliği canlandırmak umuduyla çıkarmaya başladıkları coupure projesi çok geçmeden dağıldı ama projeden geriye kalanlar Maintenant...

Hayat ve Felsefe

Çok gariptir; çağımızda işler o hale geldi ki felsefe, anlayışlı insanlar arasında bile, ne teorik ne pratik hiçbir yararı ve değeri olmayan boş ve...

Red Lights

2010 yılında "Buried" adlı filmiyle bağımsız çevrelerde büyük yankı yaratan İspanyol asıllı sinemacı Rodrigo Cortes bir kez daha iddialı bir filmle karşımızda. Sadece Robert...

İstanbul Kitap Fuarı’nın Teması Felsefe

Bu yıl 35. yaşını kutlayacak, TÜYAP ve Türkiye Yayıncılar Birliği ortaklığında düzenlenen Uluslararası İstanbul Kitap Fuarı’nın teması ve onur yazarı belli oldu. Kitap fuarı...

Bir Mistiğin Yol Haritası: Simone Weil ve “Tanrı Aşkı”

Bazı yazarların üretimleri birbirini tamamlar ya da ikame edecek niteliktedir. Bu nitelik aslında daha çok sosyal bilimler alanında geçerlidir: yani daha çok “insani” bilimlerde…...

Boşlukta Gölgeler

gözler çaresiz açıldı, kimisine aydınlık kimisine karanlık. yine de adı yüzyıllardır uyanıştı… söz söylemek içindi tutulan nefesler, haykırışlara yetmedi! gün aydınlığında da, karanlığında da bir garip buğu...

Alman Sanatı

Roma'daki Augustus devrinin debdebesi, Floransalı cömert bir Medici prensi, Alman sanatçısına güler yüz göstermedi; O kendini koruyan şöhretlerin peşinde, Kral ve prenslerin lütufkâr güneşinde, Rahat rahat büyüyüp meyvesini vermedi. Milletin...

Kötülüğü Yazmak

Yazmak çok asık suratlı bir iştir. Bunu ispatlayamam. Çünkü yazarken aynaya bakabilen kişi sayısı çok azdır ya da hiç yoktur. Kendi mimiklerimize dikkat ettik...

Tanrı En İyi Büyücüdür!

Bazen sizin için gelenleri göremezsiniz veya duyamazsınız, onlar işaretlerle sizi takip ederler. Eğer siz bu işaretleri de göremezseniz diğer tarafa geçemezsiniz. Diğer taraf sadece...

Melan-Şizofreni

Hastalığın kulağıma fısıldadıkları: sen tanrısın, tanrı olmalısın! Tanı: Melan-şizofreni; karamsarlıkla gelen derin bir yaratma gayreti… Tedavi: Ruhun bir sanat eserine gebe olması… Ruhun tatmini ve ortaya...

Tanrı ve Acı İniltisinde Hayat

Sürünün zehirli ağıtları arasında bir çobandan öğrendim hayatı. Bu yüzden, yudum yudum içiyorum acıyı. Dünya, acının yuvarlanarak büyümüş halidir ve bu yaşadığımız hayat onun gayri meşru çocuğudur. En...

İnsanın Kararsızlığı

İnsanların davranışları üzerinde düşünce yürütmek isteyenler, bu davranışları birbirine uydurmakta, hepsini bir kalıba sokmakta çektikleri zorluğu hiçbir yerde çekmezler çünkü bu davranışlar çok zaman...

Ruh ve Beden Hazları

Denebilir ki bence, bu dünya zindanında, ne yalnızca ruh, ne de yalnızca beden sayılabilecek hiçbir şey yoktur insanda: Ve (kimi din adamlarının ruhlarını kurtarmak...

Kafayı Kırmak İstemiyorum!

karlı ve çamurlu yolların arasında kafalarımızda kompozit başlık ellerimizde g3 (katliam tüfeği) ve sırtımızda otuz kilogramlık sırt çantası ile üç kilometrelik intikali hakladıktan sonra bir öğle arasına daha geldik soğuk ama berrak...